Als academicus heb je te maken met grote druk om te presteren. Een druk die zowel van buiten opgelegd als van binnen gevoeld wordt. 

Het universitaire leven is sterk in het teken van competitie komen te staan. Meer competitie betekent niet per definitie meer kwaliteit en jij bent je daar sterk van bewust.

Dat alleen competitie tot excellentie leidt valt bovendien te betwisten. Behalve met je output qua artikelen en je ranking op de Shanghai Index, wil je graag ook op andere manieren een kwalitatieve bijdrage leveren. De meesten van ons hechten naast individuele prestaties ook veel aan sociale waarden zoals iets voor je medemens betekenen en aan een betere samenleving bijdragen. (bron: rapport Stichting Beroepseer 'Goed werk voor academici', 2016)

Een herkenbaar thema is het vinden van een balans tussen samenwerking en competitie. Individuele wetenschappers moeten in de regel met tal van collega’s samenwerken en hebben tegelijkertijd met onderlinge rivaliteit van doen. Niet alleen waar het om reputatie of erkenning gaat, maar ook waar het gaat om de toekenning van geld of carrièrekansen.

Het kan een flinke uitdaging zijn om als betrokken professional je talenten in te zetten, een constructieve relatie met je collega’s aan te gaan en je te blijven richten op voldoende carrièreperspectief. De lat ligt gewoon heel hoog. Het is bijna onvermijdelijk dat de alledaagse praktijk niet altijd geheel aan de academische én je eigen hoge normen voldoet. Velen ervaren dat hun persoonlijke identiteit sterk met hun werk samenhangt en dat kan het lastig maken om voortzetting van zo'n academische carrière voor jezelf in twijfel te trekken.

Samen met mijn tweelingzus Suzanne Bindels, psycholoog en trainer bij Room For, verzorg ik interactieve lezingen voor phd studenten op het gebied van vitaliteit. Namens trainingsbureau Hakuna Matata science and media verzorgde ik een workshop 'staying in healthy in science' voor phd's en postdocs

De modellen waarmee ik werk blijken in de praktijk goed van pas te komen bij het coachen van academici. Thema's als 'omgaan met perfectionisme' en het 'vinden van een juiste balans' laten zich graag ontspannen door toepassing van de principes uit Functional Fluency, de Acceptance and Commitment Therapy en de NonViolentCommunication. Zie de inspiratiepagina's voor meer informatie over deze modellen en laat weten als je benieuwd bent of ze ook iets voor jou kunnen betekenen.